Escape Room for elever lavet af Skoletjenesten Pederstrup i samarbejde med Klima

Et Shrek’ligt escape room satte 6. og 7. klasser på prøve 

Fantasi og opfindsomhed var i højsædet, da 6. og 7. klasser i Ballerup Kommune jagtede en kode, en trylleremse og en trylledrik for at komme ud af et escape room hos Skoletjenesten Pederstrup. Inden eleverne kunne komme ud, skulle de både forbi en formanende fortæller, besøge finurlige figurer fra Shrek, og hjælpe en ondsindet Pinocchio.

‘Velkommen til eventyrland! Hvor er jeg ked af at se jer!’. En fortæller med høj hat, en stor butterfly og en lilla jakke kommer eleverne i møde med et trist udtryk i ansigtet og en stor eventyrbog under armen. 6F fra Rosenlundskolen er i god tro taget til Pederstrup for at deltage i et skoleforløb med fantasi og genrer som omdrejningspunkt, og er nu blevet fanget i et parallelunivers. 

Fortælleren beskriver med alvorlig mine, at den onde Pinocchio har tænkt sig at holde dem fanget, indtil de hjælper ham af med hans lange næse. ‘Ifølge sagnet kan I kun komme ud, hvis I finder seks koder til Pinocchios låse, seks ord til trylleremsen og seks ingredienser til en trylledrik, som skal hjælpe ham af med hans lange næse. Gå ud og bed eventyrfigurerne om hjælp. Men skynd jer! - for I har kun 30 minutter inden Pinocchio vender tilbage!’, forklarer fortælleren.

Seks koder, seks ingredienser, seks ord og én vej ud
En af grupperne løber hen til en mørk lade. Bag døren finder de et dunkelt rum med gamle, rustne landbrugsredskaber og en blind mus. Hun har taget kagemanden til fange, og vil ikke sætte ham fri, før eleverne har fundet en nøgle til en kiste med søde sager. Og fluks går jagten.

‘Hey se her!’ En pige har opdaget en lille kiste med en kodelås. Men hvilke tal kan låse den op? De leder i alle hjørner og kanter af rummet, men først da en af pigerne får en lille sort cylinder op er der bid. I cylinderen ligger tre små billeder, og da en af pigerne vender et af dem, viser det sig, at der står tal bagpå, som afslører talkombinationen til låsen! I kisten finder de en lommelygte, som med to klik på en knap, viser sig at lyse med UV…

Jagten på ingredienser til trylledrikken
På Sukkerfeens lyserøde teenageværelse har en anden gruppe også fundet en UV-lygte, og lyser alle steder, indtil Feen tilbyder, at lege tampen brænder. Hurtigt lyser en række skjulte bogstaver frem på et aflåst skab og afslører, at nøglen sidder fast under bunden af skabet. ‘Jeg tager den’ siger en pige og låser i al hast skabet op. Der ligger et stort bolsje, som Sukkerfeen har ledt efter, samt et brev og en underlig brun trææske. Brevet er en af de ingredienser, der skal bruges i trylledrikken, men hvad skal æsken bruges til?

Det undrer også en anden gruppe, der har fundet en lignende æske inde hos en mand i et ællingekostume. Der står ‘VIGTIGT’ på æsken, men der er hverken låg eller hængsler? Eleverne prøver forgæves at få den op, mens tiden tikker afsted. Først da en fra gruppen opdager, at to af hjørnerne er farvet og trykker på dem, lykkes det at få den mystiske æske op. Indeni finder de en puslespilsbrik…

Vejen til talkoden
Nogenlunde samtidig i et lille snævert rum hos en videnskabsinteresseret heks, udspiller der sig en mindre jubelscene. Her har en gruppe drenge nemlig netop fundet en tilsvarende puslespilsbrik, som er den sidste i et større puslespil. Men vejen er stadig lang og tiden knap, for puslespillet ryger hele tiden på jorden, alt imens heksen konstant beder om hjælp til at finde ud af, hvad enhjørningerne er begyndt at spise, siden de hele tiden prutter regnbuer. For at få fred indser drengene, at de nok hellere må hjælpe heksen. ’Du må undersøge dens lort’ foreslår denne ene, og afsted i fuld fart går jagten på en regnbuefarvet enhjørningepære. Da de endelig når tilbage til heksens hus og får lagt den sidste brik i puslespillet, henviser det til en bog og et sidetal… 

Hos Ulven, der gemmer sig i bedstemors hus, regner en anden gruppe ud, at sidetallet henviser til en fantasy-bog. I bogreolen står ‘Ringenes Herre’, og da eleverne slår op på siden, står tallet ‘fem’ markeret med en blyantsteg og en henvisning til en anden side. Inden længe har gruppen fundet tal-koden, som skal bruges til at komme ud af Eventyrland. 

De sidste ord i trylleremsen
Nu er der ikke meget tid tilbage, men der mangler stadig ordet til trylleremsen. I en lille hytte er en gruppe på besøg hos Bjørnefar, og her opdager de et skilt under et maleri. ‘Brug gerne blitz’ står der, men eleverne har hverken telefon eller kamera med. En af drengen får overtalt Bjørnefar til at tage et billede for dem, og da de ser på fotografiet af maleriet, står der ‘smykke’ med lysende skrift. 

‘Smykke - smykke - er der et smykkeskrin et sted!?’, udbryder en af dem. Eleverne søger overalt i bjørnefars hytte, men finder hverken smykkeskrin eller smykke. Først da han taler højt om sit fine armbånd, der desværre er gået i stykker, går det op en af eleverne, at dét jo er et smykke. Det viser sig at afsløre en morsekode, og med lidt hjælp fra Bjørnefar finder gruppen en morsekodeaflæser på opslagstavlen – og vupti, har de afkodet det hemmelige ord.

Da de 30 minutter er gået, har alle grupperne fundet et ord, en talkode og en ingrediens og vender i fuld hast tilbage til porten. ‘Shit det er scary’ udbryder en elev, da han opdager, at den før frit tilgængelige port nu er spærret med gitter og låse, mens en skulende Pinocchio cirkulerer langsomt frem og tilbage bag gitteret til lyden af ildevarslende musik. 

Om koderne, trylleordene og ingredienserne virkede, eller om eleverne stadig forsøger at komme ud af det lumske parallelunivers, det ved kun den onde Pinocchio og eleverne selv.

FAKTA

  • ‘Tilbage til virkeligheden’ er et undervisningstilbud udviklet i af Skoletjenesten Pederstrup i samarbejde med Teatergruppen KLIMA i forbindelse med Teatergruppens opførelse af Shrek the Musical i Baltoppen, som løb fra d. 21. september til d. 5 oktober, 2024.
  • Forløbet er skabt til 5. og -6. klasser i Ballerup Kommune, og giver dem samtidig en forsmag på det eventyrunivers og nogle af de figurer, man kan møde i musicalen. 
  • I alt deltog ni klasser i det særlige rollespil.

 

Seneste nyheder