Kunst på genbrugspladsen

Børnekunst sætter spot på genbrug

Elever fra Ballerup har i samarbejde med to kunstnere lavet en kreativ udsmykning til den nye genbrugsstation. Temaet er krop og klima, og det skaber nye billeder på vores forbrug.

Foto: Genbrugsstationen er blevet totalrenoveret og i den forbindelse har elever fra 7. og 8. årgang på Måløvhøj Skole, Skovlunde Skole og Ordblinde Instituttet lavet en spændende udsmykning, der nu pryder hegnet ved både op- og nedkørselsrampen. Temaet for udsmykningen er ”krop og klima.”

Genbrugsstationen er blevet totalrenoveret, og ud over en langt mere brugervenlig genbrugsstation kan brugerne nu også nyde en spændende udsmykning. Langs hegnet ved den nye rampe til affaldscontainerne hænger der en række menneskefigurer, der på hver sin måde viser sammenhængen mellem krop og klima.

En af figurerne viser et menneske, der står oven på en brændende platform og har jordkloden som hoved. En anden figur giver associationer i retning af en klimasuperhelt. Figuren har en rød kappe på og et genbrugssymbol på brystet.

Alle figurerne er blevet til i et spændende og kreativt samarbejde mellem elever fra 7. og 8. årgang på Måløvhøj Skole, Skovlunde Skole og Ordblinde Instituttet og de to lokale kunstnere, Peter Rørbæk og Anders Benmouyal.

Genbrug på en ny måde

Da genbrugsstationen skulle bygges om, spottede Center for Skoler, Institutioner og Kultur en mulighed for et spændende og lærerigt samarbejde. Genbrugsstationen kunne godt bruge lidt udsmykning  og lokale skolelever kunne godt bruge et konkret projekt som afsæt for at lære om både kunst, miljø, klima og genbrug.

I samarbejde med Ballerup Musik- og Kulturskoles Børnekulturcenter, og med midler fra Børnekunstpuljen, blev kunstinteresserede skoleelever derfor koblet sammen med de to professionelle kunstnere, Peter Rørbæk og Anders Benmouyal. De har i samarbejde med elevernes lærere skabt et spændende læringsforløb, hvor de bruger kunsten som udtryksform.

Begge kunstnere har stor erfaring med at bygge bro mellem atalier og virkelighed, og de synes, det har været spændende at være fødselshjælpere for elevernes idéer.

-Vi har hjulpet eleverne i gang med en peptalk om kunst, og vi har også givet dem en række praktiske redskaber og kunstneriske greb, som gør det muligt for dem at løse opgaven. Men idéerne er deres egne. Vi synes, de har masser af spændende idéer, som også udfordrer os som kunstnere, siger Anders Benmouyal.

Så næste gang du har et ærinde på genbrugsstationen, så stop op og nyd den flotte udsmykning. Det giver stof til eftertanke.

Anton og Jonas laver genbrugskunst

Foto: Anton og Jonas fra 8. klasse på Måløvhøj Skole, Afdeling Måløv er to af de elever, der har deltaget i den alternative undervisning. De har lavet en menneskekrop med et træhoved, hvor ansigtet er erstattet af myriader af grene og rødder, og træstammen går lige igennem kroppen. Ud af hænderne vokser der også grene, og tre fugle har taget plads i træet.  -Vi vil gerne vise, at mennesket også er en del af naturen.  Toppen visner, hvis vi efterlader for meget skrald i naturen, forklarer Anton. Her viser kunstner Anders Benmouyal, hvordan de overfører deres papirfigur til en stor finerplade, de kan male på.

Fakta

• Kunstforløbet er en del af Åben Skole og viser, hvordan undervisningen i skolen bliver koblet med virkeligheden.
  • Projektet udspringer af Ballerup Kommunes renovering af genbrugsstationen og er blevet realiseret i samarbejde med Ballerup Musik- og Kulturskole / Børnekulturcentret og med midler fra Kultur- og Fritidsudvalgets børnekunstpulje.
  • Læs mere om de mange tilbud under Åben Skole her