Elever samler skrald i forbindelse med et Åben Skole forløb booket gennem Skolen i Virkeligheden

Elever tog på skraldejagt og kom hjem med overfyldte skraldesække og bingoplader

7.P på Måløvhøj Skole afd. Østerhøj har været på skraldejagt under Åben Skole. Et forløb deres lærer Lisbeth Kruse havde booket gennem skolenivirkeligheden.dk. Eleverne havde travlt med ”snappere” og fik hurtigt krydset ”skralde-bingopladerne” af

- Jeg synes, det er utroligt, at vi har fundet så meget affald på så kort tid.

Anna fra 7.P på Måløvhøj Skole afd. Østerhøj står med sin ”snapper” i hånden. Lige før fandt hun et stort Pringles-rør smidt på jorden, og nu har hun fået øje på mere skrald. Sammen med klassekammeraterne Oliver og Mathilde og resten af 7.P er de på ’skraldejagt’. I hånden har de ”snappere” og en ”skralde-bingoplade”. Så kan de nemt holde styr på, hvad de finder af skrald, mens de konkurrerer i hold mod deres øvrige klassekammerater om at udfylde flest rækker i skralde-bingoen.

’Skraldejagten’ sker som en del af et Åben Skole-forløb. I Åben Skole lærer eleverne nyt på en anden måde og i en anden form end den traditionelle undervisning. Dagens skraldejagt skal fx lære eleverne, at de selv med små handlinger kan være med til at gøre en reel forskel for klima, miljø og lokalområde.

- Jeg har lige fundet en dåse, og her er noget glas, lyder det fra gruppen. Med hurtige bevægelser får Anna, Oliver og Mathilde løftet tingene væk fra jorden og placeret dem i den gennemsigtige affaldssæk. De tre går videre mod parkeringspladsen, og her er der igen bid. Denne gang en masse plastik og en håndfuld engangslightere som ligger smidt.

Anna, Oliver og Mathilde har kun været i gang i få minutter, men de tre er allerede godt på vej til at få fyldt skraldesækken op. Ud over engangslightere fylder snus, slikpapir og tomme pizzaæsker også godt i sækken.

Skraldepirat på skraldejagt

Tilbage ved 7.P’s kasselokale i Måløv står Rasmus Holm fra ’Skraldejagt.dk’. Han er manden bag dagens jagt på skrald, og formålet er klart.

- Dagen i dag handler om at hjælpe og kickstarte muligheden for at igangsætte nogle små handlinger hos eleverne. Det kunne fx være at aktivere elevrådet, så man kan få flere skraldespande, siger Rasmus Holm. Og skraldejagten gør det nemt at komme i gang.

- Med elevernes konkrete fund kan vi nemt gå i dialog med dem om deres ‘handlekraft’, og hvad det egentligt er, der stopper dem fra at ‘gøre noget’ i hverdagen. Vi skal have skabt noget energi og vise, at det er muligt at tage ansvar, fortæller Rasmus, mens eleverne fylder mere og mere i sækkene bag ham.

De skjulte steder flyder med skrald

Anna, Oliver og Mathilde har nu bevæget sig fra parkeringspladsen og hen til en mørk trappeskakt. Og det er ikke noget kønt syn, der møder dem. Knust glas og en masse cigaretskodder.

- Ej, ad, lyder det et par trappetrin nede.

Til trods for synet går de tre straks i gang med ”snapperne” og oprydningen. Trappeskakten viser sig at være det oplagte sted at finde skrald.

- Det er tydeligt at se, at der hvor man kan sidde skjult, der er der ekstra meget skrald, lyder det.

Selv fortæller Anna, Oliver og Mathilde, at de – det meste af tiden - er gode til at smide skrald direkte i skraldespanden. Men det kræver også, at der er skraldespande tæt på. Det er nemlig ikke rart at have ulækkert papir i lommen, som de siger.

Tilbage ved 7.P’s klasselokale sidder Lisbeth Kruse. Hun er klasselærer, og det er hendes håb, at der i den kommende tid kan bygges ovenpå dagens Åben Skole-forløb.

- Planen er, at vi sammen skal bygge videre på det, som eleverne har oplevet og lært i dag. Hvis de kan få aktiveret elevrådet, så er der for eksempel en god chance for, at de kan være med til at få sat nogle ekstra skraldespande op. Det vil være til glæde og gavn for hele skolen, siger Lisbeth Kruse.

Og muligheden for at kunne tilbyde eleverne et Åben Skole-forløb som ’Skraldejagt’ er givet godt ud, også når man ser det i et lidt bredere perspektiv.

- For klassen og vores skole betyder det, at vi har mulighed for at få input udefra, direkte ind i undervisningen. Det giver os og eleverne et større udsyn, og vi vil rigtigt gerne, med jævne mellemrum, skabe anderledes skoledage og styrke elevernes forståelse af omverdenen. Det kan Åben Skole hjælpe os med, siger Lisbeth Kruse, der også fortæller, at hun og eleverne har booket et forløb om klimavenlig mad i nærmeste fremtid.

En time senere er alle elever igen retur fra jagten. Skraldesækkene er tunge og bliver nu vejet. Totalvægten lander på 42 kg skrald…

Fakta om ’Åben Skole’

• Åben Skole går ud på at supplere den normale undervisning med besøg på eller af museer, musikskoler, biblioteker, lokale foreninger, virksomheder, skoletjenester mm.
  • Eleverne lærer nyt på en anden måde og i en anden form end den traditionelle undervisning. Samtidig bliver undervisningen til i en samskabelse mellem skole og lokalsamfund.
  • Find de mange forskellige forløb og tilbud, du som lærer kan booke gennem Åben Skole her: https://skolenivirkeligheden.dk/ballerup