Fuld tryk på håndbolden i Skovlunde

Skoleelever binder bånd til idrætslivet

'Åben Skole'-indsatsen, der har været en væsentlig del af kommunens folkeskoler siden 2018, bejler for tiden til de lokale idrætsforeninger, og det er helt bevidst.

I de sidste fem år har Ballerup Kommune haft succes med indsatsen 'Åben Skole'. Med 'Åben Skole' får kommunens folkeskoler mulighed for at samarbejde med det omgivende samfund og inddrage omverdenen på en måde, der understøtter elevernes læring, trivsel og motivation.

Efter coronapandemien, hvor mange indsatser blev sat på en ufrivillig pause, er der nu så småt gang i 'Åben Skole'-samarbejderne igen. Og det er med et særligt fokus på de lokale idrætsforeninger i Ballerup Kommune.

- 'Åben Skole' bidrager til en varieret skoledag, udfordrer den enkelte elevs faglige niveau og bidrager til personlig udvikling. I en tid, hvor skærme dominerer manges fritid, forsøger vi at fremhæve det aktive idrætsliv. At dyrke sport i en forening har indlysende fordele for sundheden, men det er også en unik chance for at blive en del af et fællesskab og sammenhold i fritiden, siger Christina Harting, der er projektleder for 'Åben Skole' i Ballerup Kommune.

- Vi ved fra forskning, at en større del af de danske unge føler sig ensomme. Det kan ende med at få psykologiske og sociale konsekvenser senere hen. Heldigvis er foreningerne gode til at skabe aktive og sunde fællesskaber, hvor de unge kan føle sig værdsatte og inkluderede, påpeger Christina Harting.

Åben skole samarbejder med skoler, foreninger og DGI om at introducere elever til idrætsaktiviteter.
Foto: Samvær og leg i fokus

Håndbolden forener

Forleden var Christina Harting selv med, da den lokale håndboldklub i Skovlunde fik besøg af en folkeskoleklasse.

- Forløbet var en stor succes, og eleverne var meget engagerede, og de fandt sammen i nogle gode relationer. Lærerne udtrykte også, at de fik ny inspiration og idéer med hjem til fremtidige idrætstimer. Og så kan vi jo håbe, at nogle af eleverne vil overveje at begynde til håndbold eller til en anden sportsgren i en af de lokale foreninger. Det positive udbytte er i hvert fald til at få øje på, siger Christina Harting.

Forløbet i Skovlunde var arrangeret sammen med idrætsorganisationen DGI. DGI er i tæt kontakt med foreningerne, og de kan fx hjælpe med instruktører til 'Åben Skole'-forløbene, hvis den lokale forening ikke har instruktører til rådighed i skoletimerne.

Fakta: Bliv en del af 'Åben Skole'

Vi søger løbende nye samarbejdspartnere, der kan se sig selv, deres arbejdsområde, virksomhed eller forening som et interessant og relevant tilbud for Ballerups skoleelever.