En tur på kunstmuseet Arken er et tilbud under Åben Skole

Fantasien fik frit løb på Arken

5. Y fra Skovlunde Skole Nord fik kunstforståelsen ind under huden, da de skabte egen kunst under et besøg på kunstmuseet Arken.

Foto: Gennem Åben Skole kan eleverne i Ballerup Kommune komme helt tæt på kunsten. Her er det 5.Y fra Skovlunde Skole Nord, der besøger kunstmuseet Arken, hvor de giver deres bud på fortolkninger af J.F. Willumsens kunst.

”Han dør, og gud tager ham, og putter ham ind i en tiger.”

Vi er med 5.Y på Skovlunde Skole Nord på kunstmuseet Arken. Dagens undervisning er rykket til Ishøj, og det er mere end bare en udflugt. Eleverne sidder på gulvet foran tre gigantiske værker, hvor der er smæk på både farver og figurer. De er i fuld gang med at give deres bud på hvilken historie, der mon gemmer sig bag de fantasifulde kunstværker.

Museumsbesøget er et læringstilbud under Åben Skole, som skal få skolen ud i virkeligheden - og virkeligheden ind i skolen. Formålet med dagens besøg er at styrke elevernes sproglige, visuelle og refleksive færdigheder ved at forholde sig til en konkret udstilling.

Prøvede selv kræfter med kunsten

Manden bag de dramatiske billeder er den danske kunstner J.F Willumsen, som Arken har en særudstilling med lige nu. Inden besøget har eleverne studeret kunstnerens værker, liv og samtid hjemmefra.

Willumsen er bl.a. kendt for sine filmiske billedfortællinger, hvor han mixer billeder. På Arken venter der derfor eleverne flere værkstedsopgave, hvor de fx ved hjælp af iPads selv skal klippe og mixe billeder til et samlet billede, som de skal fortælle om.

”Eleverne lærer at forholde sig til, hvad et billede udtrykker, og skabe en fortælling ud fra det. Det er gode færdigheder, som også kan også bruges i andre sammenhænge,” siger Jane Bendix, der er underviser på Arken.

Museumsbesøg er en øjenåbner

En intensiv skoledag på Arken er ved at være slut. Skjold og Ivar fra 5.Y synes, det har været en god dag.
”Vi har lavet nogle sjove ting, og det har været helt anderledes end at være på skolen” siger Skjold og Ivar samstemmende.

De to lærere, Tanja Øhman Søttrup og Lone Kamp, ser også tilbage på et spændende undervisningsforløb, der har været noget af en øjenåbner.

Elever, der normalt er tilbageholdende i timerne, kom på banen i dag, og delte ivrigt deres historier og tolkninger. For når det kommer til fortolkning af kunst, er der ingen rigtige eller forkerte svar.

”Eleverne har lært en helt ny verden at kende. Mange har aldrig før besøgt et kunstmuseum, og Arkens underviser formåede virkelig at fange deres interesse på en anden måde, end vi kan,” siger lærer Lone Kamp.

Skoleforløbene på Arken er allerede revet væk for det kommende skoleår, og Center for Skoler, Institutioner og Kultur undersøger nu, om der kan tilbydes endnu flere forløb.

Fakta

• Åben Skole er et nyt element i folkeskolereformen. Det går ud på at supplere den normale undervisning med besøg på eller af museer, musikskoler, biblioteker, lokale foreninger, virksomheder, skoletjenester mm.
  • Eleverne lærer nyt på en anden måde og i en anden form end den traditionelle undervisning, samtidig med undervisningen bliver til i en samskabelse mellem skole og lokalsamfund.
  • Læs mere om de mange tilbud og se hvordan din forening kan tage del i Åben Skole på http://skolenivirkeligheden.dk